Elektroniken hanteras smidigt med en 5-tums färgskärm och en praktisk fyrvägsknapp vid styrets vänstra handtag.

För ökad hållbarhet används samma konstruktion för glidytorna som på RC213V-S: lilländans bussning är tillverkad av C1720-HT berylliumkoppar (tål höga varvtal) och storändans glidyta har en beläggning av diamantlikt kol. För att minska vevaxelns böjning (på grund av tröghetsmoment och förbränningsenergi) är ramlagren större och vevhusväggen har optimerad tjocklek.

För maximal slitstyrka vid höga varvtal har kolvarna nu en Ober-beläggning (baserad på teflon och molybden) och en nickel-fosforbeläggning i kolvtapplåsringens spår. Honda Sverige kan ändra modellprogram, utrustning, färger, priser, material och andra objekt utan avisering. CBR1000RR-R SP är även utrustad med Showas nya elektroniska styrdämpare. Det är ett stort steg från förra motorns 76 x 55,1 mm och den största cylinderdiametern bland tusenkubiks radfyror. Honda har precis presenterat hela sin europeiska motorcykel-line-up 2020 i samband med EICMA i Milano. Instrumentskärmen är fullt justerbar efter förarens önskemål. Först ut är nya CBR1000RR-R Fireblade och CBR1000RR-R Fireblade SP. The CBR1000RR-R SP is not built with a road-rider’s needs in mind; the race-track is where it belongs. På CBR1000RR-R får systemet två lägen: SPORT har fokus på prestanda för landsvägskörning med stor bromskraft och mindre dykning, medan TRACK har bromsprestanda som passar högre hastigheter på bana. Därmed har man kunnat minska ljuddämparens invändiga volym med 38 % jämfört med förra konstruktionen. Den elektroniska gasregleringen är uppdaterad för bättre känsla och det finns tre standardkörlägen med möjlighet att ändra effekt, motorbroms, framhjulslyft och en optimerad antispinnfunktion. Ny Öhlins NPX-framgaffel med trycksatt dämpning för bättre stötupptagning och känsla. För att optimera ramens styvhet och spara vikt sitter nu Pro-Link-bakfjädringens övre fäste baktill på motorblocket via en hållare. Tre standardkörlägen plus alternativ för att anpassa effekt, motorbroms och framhjulslyft. Sedan Fireblade lanserades 1992 har modellen utvecklats till en mäktig tusenkubikare bland supersporthojar.

Sadelhöjden är 830 mm, styret sitter längre fram (för hävstångskraft) och fotpinnarna är flyttade bakåt och uppåt. Framskärmens sidor har konvexa ytor som gör att styrningen går lättare genom att leda bort luftflöde från framhjulet till kåpsidorna. Systemet är specialanpassat för RR-R och har nu slirhastighetskontroll (när förändringen i slirhastighet överstiger förinställda värden utifrån fram- och bakhjulshastighet) som begränsar snabbt hjulspinn (se tabell). Insugsportarnas volym (utrymmet mellan gasspjäll och insugsventiler) är 13 % mindre för bättre gasrespons. Samtidigt kan maskinen ha en övre gaffelkrona av racingtyp och luftintaget i fronten får mer plats, eftersom det inte finns något vanligt tändningslås. Bättre finjustering av fjädringen med andra generationens Öhlins Smart Electronic Control (S-EC). Honda har med stor uppbackning från HRC tagit fram de två helt nya maskinerna CBR1000RR-R Fireblade* och CBR1000RR-R SP Fireblade, som ska föra vidare legenden Fireblade.

Honda Sverige kan ändra modellprogram, utrustning, färger, priser, material och andra objekt utan avisering. Detta minskar tryckfallet i insugsluften och ger effektivare andning med bättre prestanda. Öhlins 43 mm NPX-gaffel har trycksatt dämpning som minimerar kavitation och ger stabilare dämpning och bättre stötupptagning i höga hastigheter. Framhjulslyft använder information från tröghetsmätaren om maskinens längdlutning tillsammans med fram- och bakhjulets hastighetsgivare. CBR1000RR-R SP är en sprillans ny motorcykel som har tagits fram för bankörning i första hand, med nya nivåer av prestanda och kontroll. Motorbroms (EB – Engine Brake) har 3 nivåer där 1 ger mest motorbroms, och framhjulslyft (W – Wheelie Control) har också 3 nivåer (plus AV) där 1 har det svagaste ingreppet. 2017 års CBR1000RR var Hondas första radfyra med elektronisk gasreglering. mm NPX-framgaffel och Öhlins TTX36 Smart-EC stötdämpare, nya Brembo Stylema För att skapa downforce i hög fart och minimera frontytan är CBR1000RR-R utrustad med kåpvingar, precis som MotoGP-hojen RC213V 2018. Däckdimensionen bak är 200/55-ZR17 (tidigare 190/50-ZR17), för att chassigeometrin ska ändras så lite som möjligt när man byter från gatdäck till bandäck. Invändiga kåpvingar är ett arv från MotoGP-racern RC213V som minskar framhjulslyft vid acceleration och ger stabilare bromsning. Nya Fireblade är konstruerad från grunden med fullt fokus på bankörning och det gäller allt från motor och köregenskaper till luftmotstånd. Bakdäcket har nu dimensionen 200/55-ZR17. Elektronikpaketet innehåller också en ny justerbar startlägesfunktion. Det gör att mindre luft träffar bakdäcket och att luftmotståndet minskar i torra förhållanden. Men tiden går och konkurrensen utvecklas, så till 2020 vänder Honda blad i historien om CBR1000RR Fireblade och börjar på ett nytt kapitel för modellen. Ljuddämparen är utvecklad i samarbete med Akrapovic.

Även känslan för framdäckets grepp är bättre med den nya gaffeln. 125 mm slaglängd.

Motorn har kugghjuls-/kedjedrivna kamaxlar, fingerföljarvipparmar, titanvevstakar, lågfriktionsteknik från RC213V-S, kolvmunstycken med kulbackventil och inbyggd förbiledningskanal i botten av cylindrarnas vattenmantel. I systemet cirkulerar kallt vatten från kylaren till huvudvattenmanteln, medan det finns okylt vatten i utrymmet därunder. Cylindern har en patentsökt förbiledningskanal i botten som minskar formförändringar av loppet som orsakar friktion.